Als ik douche krijg ik plekken op mijn knie..

Als ik aan het douchen ben krijg ik constant rode plekken op mijn knie.. misschien komt het door de shampoo maar ik gebruik telkens andere (lichaam). Enig idee hoe dit kan?

Daarnaast heb ik ook een soort van kleine rode plekjes op mijn hand en op mijn neus. Misschien heb ik me er gestoten maar het is een plekje dat ik al héél lang heb en niet meer weggaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Ik heb dat ook weleens en ik denk dat het door de warmte van het water komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk heb jij last van warmte-urticaria.
De rode plekken in de huid ontstaan doordat bepaalde afweercellen in de huid, de mestcellen, om een of andere reden geactiveerd worden. Deze geven dan stoffen af die zorgen voor verwijding van bloedvaten. Daardoor ontstaan de rode vlekken. De mestcellen zorgen ook voor uittreding van vocht, met een zwelling als gevolg. Normaal gebeurt dit bijvoorbeeld bij wondjes, de eerste reactie van de afweer om te voorkomen dat bacteriën en dergelijke de huid binnendringen.
Bij urticaria worden de mestcellen vaak zonder duidelijke reden geactiveerd, waardoor de klachten spontaan optreden. Urticaria wordt ook wel netelroos genoemd, of galbulten. Soms is daar een oorzaak voor aan te wijzen, zoals bij jou: warm water. Andere oorzaken kunnen zijn: koude, lokale druk of wrijven over de huid, medicijnen, bacteriële infecties of allergieën.
Behandeling is vaak niet eenvoudig. Soms lukt het de klachten te verminderen met behulp van medicijnen, zogenaamde anti-histaminica. Hierdoor treden de klachten minder vaak en zijn ze minder heftig. Sommige mensen blijven nog jarenlang last houden. Gelukkig zijn de medicijnen veilig en kunnen ze langdurig worden gebruikt, zonder risico op bijwerkingen. In de meeste gevallen treden de klachten bij urticaria na verloop van tijd niet meer op.
Amadea